Affective Science – Emotional and Cognitive Processing of Fragile Scientific Media Content

To the broad audience mass media are a relevant and credible source of scientific information. Based on the integrative model of Bendixen and Rule (2004) on the development of epistemological beliefs and the emotional appraisal model of Scherer (2001) the project aims at two sub steps in the reception of fragile scientific media content: (1) Examination of psychological dimensions of the usage of scientific TV programs (Audience Analysis) and (2) the examination of the effects of entertaining presentational styles and the fragility of the scientific statements on emotional and cognitive processes during and after the reception of TV features. The project aims to develop principles of apt presentation to communicate scientific information in mass media as well as to discover conducive media techniques to support the development of an adequate scientific understanding.

Publications:

Unz, D., & Schwab, F. (2016). Mediengeschichten als moralisch-emotionale Planspiele. In C. Hennighausen, B. P. Lange & F. Schwab (Hrsg.), Evolution des Sozialen (S. 41-51). Lengerich: Pabst.

Schwab, F., & Unz, D. (2013). Telling the right science stories? Emotional and cognitive processes while watching entertaining scientific TV shows. In F. Schwab, A. Carolus, M. Brill, & C. Hennighausen (Eds.), Media Psychology: Media Research: Yesterday, Today, and Tomorrow. Proceedings of the 8th Conference of the Media Psychology Division of the German Psychological Society (p. 22). Würzburg: Universität Würzburg. URN: nbn:de:bvb:20-opus-97403. ISBN: 978-3-923959-93-8

Applicant 1

PD Dr. Dagmar Unz
Saarland Universität, AE Sozialpsychologie, 66041 Saarbrücken, Pf 151150
0681 302 3196
d.unz@mx.uni-saarland.de

Forschungsschwerpunkte/-interessen (englisch /deutsch)
Media Effects, Processes, Reception and Usage, CMC, Emotional Processing of Media, Navigation and Selection in Online Media
Mediennutzungs- und Medienrezeptionsprozesse, Medienwirkung, medienunterstützte Kommunikationsprozesse
insbesondere: emotionale Verarbeitungsprozesse bei der Mediennutzung; Navigations- und Selektionsprozesse bei Online-Medien

website

Applicant 2

PD Dr. Frank Schwab
Universität Würzburg, Lehrstuhl Medienpsychologie, Institut: Mensch-Computer-Medien,
97074 Würzburg
Tel.: +49 931 3182395
frank.schwab@uni-wuerzburg.de

Forschungsschwerpunkte/-interessen (englisch /deutsch)
Evolutionary media psychology, emotional media effects research, cinema and movies, entertainment, process analysis of media reception
Evolutionspsychologische Aspekte der Medien, emotionale Medienwirkung, Kino, Unterhaltung, Rezeptionsprozessanalysen

Staff

Janina Grunow, Dipl.-Psych.
Saarland Universität
AE Medien- und Organisationspsychologie
Pf 151150
66041 Saarbrücken
j.grunow@mx.uni-saarland.de


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