Evidence for Teachers (E4teach) – Modeling and Training of Pre-Service and In-Service Teachers’ Competence in Dealing with Evidence

Educational Research

Teachers are increasingly required to critically analyze educational research findings. Therefore, teacher education is supposed to equip teachers with competences to interpret, to understand and to use research findings for informed decision making and for the daily practical work at school. Little is known so far about the level of competences among pre-service and in-service teachers and how to strengthen them. Firstly, the E4teach project aims at examining how student teachers are able to evaluate and use evidence in everyday and professional contexts. For this purpose we are developing a standardized assessment instrument. This instrument is based on a theoretical model consisting of two facets: 1) evidence evaluation – especially in case of fragile and contradictory findings, 2) evidence use in all-day and professional contexts. Secondly, we are developing and evaluating training on dealing with evidence targeting pre-service teachers. The training approach is based on concepts of evidence-based medicine as well as principles of cooperative and problem-based learning. We will evaluate this training in experimental studies.

Publications

Bauer, J., Prenzel, M. & Renkl, A. (Hrsg.). (2015). Evidenzbasierte Praxis – im Lehrerberuf?! [Themenheft]. Unterrichtswissenschaft, 43(3).

Wenglein, S., Bauer, J., Heininger, S. & Prenzel, M. (2015). Kompetenz angehender Lehrkräfte zum Argumentieren mit Evidenz: Erhöht ein Training von Heuristiken die Argumentationsqualität? Unterrichtswissenschaft, 43, 209-224.

Prenzel, M., Bauer, J., Heininger, S. & Wenglein, S. (2015). Evidence for teachers (E4teach): Modellierung und Training der Kompetenz angehender und aktiver Lehrkräfte zum Umgang mit Evidenz. In D. Kienhues & R. Bromme (Hrsg.,), Science and the Public: Das Verständnis fragiler und konfligierender Evidenz (S. 34-35). Münster: Westfälische Wilhelms-Universität Münster.

Bromme, R., Prenzel, M. & Jäger, M. (2014). Empirische Bildungsforschung und evidenzbasierte Bildungspolitik. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft (Sonderheft 27), 3-54.

Prenzel, M. (2013). Initiativen und Perspektiven zur Weiterentwicklung der Lehrerbildung. In W. Benz, J. Kohler & K. Landfried (Hrsg.), Handbuch Qualität in Studium und Lehre. Beitrag E. 8.9 (S. 1-22). Berlin: Raabe Verlag.

Conference Contributions:

Heininger, S., Bauer, J., Wenglein, S. & Prenzel, M. (2016, März). Lehrkräfte bewerten Evidenz – Entwicklung einer heuristisch orientierten Skala zur Bewertung bildungswissenschaftlicher Evidenz. Vortrag auf der 4. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Berlin.

Wenglein, S., Bauer, J. & Prenzel, M. (2016, März). Training der Kompetenz angehender und aktiver Lehrkräfte zur Bewertung und argumentativen Nutzung von Evidenz. Vortrag auf der 4. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Berlin.

Bauer, J., Prenzel, M., Heininger, S. & Wenglein, S. (2015, September). Können angehende Lehrkräfte lernen, wissenschaftliche Evidenz für berufsrelevante Fragen zu nutzen? Vortrag auf der Abschlussveranstaltung des DFG-Schwerpunktprogramms „Wissenschaft und Öffentlichkeit – Das Verständnis fragiler und konfligierender Evidenz“ (SPP1409), Münster.

Gröschner, A. & Bauer, J. (2015, August). Teaching for learning to argue: Evidence-based approaches in teacher education and professional development. Symposium at the 16th European Conference for Research on Learning and Instruction (EARLI), Limassol (Cyprus).

Wenglein, S., Bauer, J. & Prenzel, M. (2015, August). Evidence for teachers: Fostering argumentation skills in pre-service teacher education. Paper at the 16th European Conference for Research on Learning and Instruction (EARLI), Limassol (Cyprus).

Heininger, S., Wenglein, S., Bauer, J. & Prenzel, M. (2015, März). Evidenzbasiertes Handeln messen – Qualitative Bewertung und argumentative Nutzung wissenschaftlicher Evidenz. Poster auf der 16. Jahrestagung des Deutschen Netzwerkes für Evidenzbasierte Medizin, Berlin. [Best Poster Award.]

Wenglein, S., Bauer, J. & Prenzel, M. (2014, September). Training der Kompetenz angehender Lehrkräfte zur Bewertung und argumentativen Nutzung von Evidenz. Vortrag auf dem 49. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Bochum.

Wenglein, S., Bauer, J. & Prenzel, M. (2014, März). E4teach – Evidence for Teachers. Modellierung und Training der Kompetenz angehender und aktiver Lehrkräfte zum Umgang mit Evidenz. Poster auf der 15. Jahrestagung des Deutschen Netzwerks Evidenzbasierte Medizin (DNEbM).

Wenglein, S., Bauer, J. & Prenzel, M. (2014, März). Training der Kompetenz angehender und aktiver Lehrkräfte zur Bewertung und argumentativen Nutzung von Evidenz. Präsentation auf der 2. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Frankfurt a.M.

Heininger, S., Bauer, J. & Prenzel, M. (2013, August) . Construction of situational vignettes as context for test tasks: A factorial survey. Paper presented at the 15th biennial conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), München.

Bauer, J., Prenzel, M. & Berthold, K. (2013, März). Kompetenzen zur Bewertung und argumentativen Nutzung von Evidenz. Symposium auf der 1. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Kiel.

Heininger, S., Bauer, J. & Prenzel, P. (2013, März). Gestaltungsdimensionen von Text-Vignetten im Kontext einer Instrumentenentwicklung zum Umgang mit Evidenz – ein faktorieller Survey. Vortrag auf der 1. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Kiel.

Heininger, S., Bauer, J. & Prenzel, P. (2013, März). Evidenzbasiertes Lehren: Entwicklung eines Verfahrens zur Erhebung von Kompetenzen Lehrender zum Umgang mit professionsbezogener Evidenz. Poster auf der der 14. Jahrestagung des Deutschen Netzwerks Evidenzbasierte Medizin, Berlin.

Heininger, S., Bauer, J. & Prenzel, M. (2012, September). Konstruktion von Situationsvignetten zur Erhebung der Kompetenz im Umgang mit Evidenz – Ein faktorieller Survey. Vortrag auf der 77. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF), Bielefeld.

Applicant 1
Prof. Dr. Manfred Prenzel
Technische Universität München
TUM School of Education
Susanne Klatten-Stiftungslehrstuhl für Empirische Bildungsforschung
Schellingstr. 33
80799 München
Tel.: +49 89 28925242
manfred.prenzel@tum.de
website
Research Interest
Research on learning and instruction (especially on motivation / interest, conceptual change, transfer, types and patterns of teaching), with focus on science education
Large scale assessment and international comparison
Quality development, professional development in education
Learning outside of school (museum, Science centers)

Applicant 2
Dr. Johannes Bauer
TU München
TUM School of Education
Susanne Klatten-Stiftungslehrstuhl für Empirische Bildungsforschung
Schellingstr. 33
80799 München
Tel.: +49 89 28925385
jbauer@tum.de
website
Research Interest
Teacher education and professional development
Learning from errors
Professional and workplace learning

Staff 1
Susanne Heininger
Dipl.-Berufspäd.
TU München
TUM School of Education
Susanne Klatten-Stiftungslehrstuhl für Empirische Bildungsforschung
Schellingstr. 33
80799 München
Tel.: +49 89 28925177
susanne.heininger@tum.de
website
Research Interest
Teacher education and professional development
Learning from errors
Professional and workplace learning

Staff 2
Sandra Wenglein
TU München, TUM School of Education
Susanne Klatten-Stiftungslehrstuhl für Empirische Bildungsforschung
Schellingstr. 33
80799 München
Tel.: +49 89 289 23213
sandra.wenglein@tum.de
website

Research Interest
Competence of pre-service and in-service teachers in dealing with evidence.


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