Knowledge transfer of conflictual natural scientific issues in museums and exhibitions: The role of authentic objects

In this project we will investigate the role authentic objects play for the knowledge transfer concerning conflictual natural scientific issues in museums and exhibitions. We will carry out four studies either in laboratory or in field experiments. Based on psychological models of the integrative processing of multiple text documents (Rouet, 2006) respectively multiple external representations (Ainsworth, 2006), we will empirically examine the assumption being found in museology that authentic objects show specific benefits to the knowledge acquisition of museum visitors compared to the photographic reproductions of these objects: Authentic objects are supposed to attract higher attention, to activate memory contents more extensively and to be assessed as more credible by the visitors.In the context of conflictual natural scientific issues we will therefore deal with the question wether authentic objects lead to a more differentiated mental representation than their photographic reproductions.

Publications:

Schwan, S. (2016). Informelles Lernen im Museum. In M. Rohs (Ed.), Handbuch informelles Lernen (S. 379-395) Berlin: Springer.

Schwan, S., Bauer, D., Kampschulte, L., & Hampp, C. (2016). Representation equals presentation? Photographs of objects receive less attention and are less well remembered than real objects. Journal of Media Psychology.

Schwan, S., & Hampp, C. (2016). Sehen und Verstehen: Exponatwahrnehmung aus psychologischer Sicht. In G. Isenbort (Ed.), Szenographie in Ausstellungen und Museen VII. Zur Topologie des Immateriellen. Formen der Wahrnehmung (pp. 212-221). Essen: Klartext Verlag.

Hampp, C., & Schwan, S. (2015). The role of authentic objects in museums of the history of science and technology: Findings from a visitor study. International Journal of Science Education Part B: Communication and Public Engagement, 5, 161-181.

Hampp, C., & Schwan, S. (2014). Perception and evaluation of authentic objects: Findings from a visitor study. Museum Management and Curatorship, 29, 349-367.

Schwan, S., Grajal, A., & Lewalter, D. (2014). Understanding and engagement in places of science experience: Science Museums, Science Centers, Zoos and Aquariums. Educational Psychologist, 49, 70-85.

Jaebker, K., Bauer, D., Fillippini-Fantoni, S., & Stofer, K. (2013) Capturing visitors’ gazes: Three eye tracking studies in museums. Proceedings of Museums and the Web 2013. Verfügbar unter http://mw2013.museumsandtheweb.com/paper/capturing-visitors-gazes-three-eye-tracking-studies-in-museums/

Conference Contributions:

Schwan, S. (2011, Oktober ). Wissenserwerb in Ausstellungen und Museen. Anlog / Digital. Zum sinnvollen Umgang mit Dingen im multimedialen Umraum. Museumsakademie Bregenz, Österreich.

Hampp, C. (2011, September). Die Aura des Originals. Effekte authentischer Objekte in Wissenschafts- und Technikmuseen. 1. Leibniz-Doktorandenforum der Sektion A. Kiel

Schwan, S., Bauer, D., Hampp, C., & Kampschulte, L. (2011, September). Die Rolle authentischer Objekte für das Lernen in Museen. 76. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung der DGfE. Klagenfurt, Österreich.

Schwan, S. (2011, Mai). Lernen und Vermitteln im Museum: Die Rolle authentischer Objekte und digitaler Medien. Lernen, Forschen, Experimentieren im Museum. Vermittlung von Naturwissenschaft und Technik von Anfang an. Tagung des Landesverbandes Museumspädagogik NRW e. V. und des Deutschen Röntgenmuseums. Remscheid.

Hampp, C. (2011, Mai). Authentizitätsforschung: Die Rolle von Objekten bei der Vermittlung konfligierender naturwissenschaftlicher Sachverhalte. AK Forschung im Museum. München

Schwan, S. (2011, Juni). Aura: kognitionspsychologische Perspektiven. Vortrag beim workshop “Ästhetische Unikate. Über die Aura der Dinge” am Literaturmuseum der Moderne Marbach

Schwan, S. (2011, June). Setting-up conflicting natural scientific issues in museums and exhibitions: The role of authentic objects. Public understanding and public engagement with science. Tagung im Rahmen des DFG-Schwerpunktprogrammes „Wissenschaft und Öffentlichkeit: Das Verständnis fragiler und konfligierender wissenschaftlicher Evidenz“. New York, USA.

Hampp, C., Bauer D., Schwan, S., Kampschulte, L. (2011, Mai). Beyond Paper and Pencil – New Methods in Visitors Evaluation. Investigating the Role of Objects in Museums and Exhibitions via Mobile Eyetracking. Ecsite Annual Conference 2011. Warschau

Bauer, D., Schwan, S., & Hampp, C. (2011). Science learning in informal settings. The set-up of fragile, critical science issues and its effects on recipients. Workshop im Rahmen des DFG-Schwerpunktprogrammes „Wissenschaft und Öffentlichkeit: Das Verständnis fragiler und konfligierender wissenschaftlicher Evidenz“. Tübingen, 10.-11.03.2011.

Hampp, C., Bauer, D., Schwan, S. (2011, Februar). Knowledge transfer of conflictual natural scientific issues in museums and exhibitions: The role of authentic objects. Workshop “Science Learning in Informal Settings” im Rahmen des DFG-SPP 1409. Tübingen

Hampp, C., Bauer, D., & Schwan, S. (2010, November). Setting-up Conflicting Natural Scientific Issues in Museums and Exhibitions: The Role of Authentic Objects. 22nd General Conference & 25th General Assembly of the International Council of Musems (ICOM). Shanghai, China.

Bauer, D., Hampp, C., & Schwan, S. (2010, September). Authentizitätsforschung: Die Rolle authentischer Objekte bei der Vermittlung konfligierender, naturwissenschaflticher Sachverhalte im Museum. 47. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPS). Bremen.

Hampp, C. (2010, Juli). Die Aura authentischer Objekte: Annäherungen aus psychologischer Perspektive. Oberseminar am Forschungsinstitut des Deutschen Museums. München.

Bauer, D., Hampp, C., & Schwan, S. (2010, Februar). Vermittlung konflikthafter naturwissenschaftlicher Sachverhalte in Museen und Ausstellungen: Die Rolle authentischer Objekte. Positionstreffen des DFG-Schwerpunktprogramms SPP 1409 “Wissenschaft + Öffentlichkeit”. Deutsches Museum, München. [Poster]

Bauer, D. (2009, October). Wild Idea Nr. 7: Exhibition Gaming. MuseumNext. Newcastle-upon-Tyne, GB.

Applicant 1
Schwan, Stephan, Prof. Dr.
Institut für Wissensmedien,
Konrad-Adenauer-Straße 40,
72072 Tübingen
07071/979-228
s.schwan@iwm-kmrc.de
website
Research interest
Lernen in informellen Settings, Verarbeitung medienbasierter versus authentischer Inhalte

Applicant 2
Dr. Lorenz Kampschulte
Deutsches Museum
Museumsinsel 1
80538 München
089/2179-417
l.kampschulte@deutsches-museum.de
Website
Research interest
Öffentliche Wissenschaft, Nanotechnologie, Lernen im Museum

Staff 1
Daniela Bauer, Dipl.-Psych.
Institut für Wissensmedien
Konrad-Adenauer-Straße 40
72072 Tübingen
Tel.: +49 707 1979211
d.bauer@iwm-kmrc.de

Staff 2
Constanze Hampp, M.A.
Deutsches Museum
Museumsinsel 1
80538 München
Tel.: +49 892 179585
c.hampp@deutsches-museum.de
website


top of page