Publications
Bauer, J., Berthold, K., Hefter, M. H., Prenzel, M. & Renkl, A. (akzeptiert). Wie können Lehrkräfte und ihre Schülerinnen und Schüler lernen, fragile Evidenz zu verstehen und zu nutzen? Psychologische Rundschau.
Hefter, M. H., Renkl, A., Riess, W., Schmid, S., Fries, S., & Berthold, K. (2015). Effects of a training intervention to foster precursors of evaluativist epistemological understanding and intellectual values. Learning and Instruction, 38, 11-22. doi:10.1016/j.learninstruc.2015.05.002
Hefter, M. H., Berthold, K., Renkl, A., Riess, W., Schmid, S., & Fries, S. (2014). Effects of a training intervention to foster argumentation skills while processing conflicting scientific positions. Instructional Science, 42(6), 929-947. doi:10.1007/s11251-014-9320-y
Conference contributions:
Hefter, M. H., Berthold, K., Renkl, A., Riess, W., Schmid, S., & Fries, S. (2015, September).
Trainings zum argumentativen Denken beim Umgang mit fragilen und konfligierenden Positionen. Vortrag auf der Abschlussveranstaltung des DFG-Schwerpunktprogramms „Wissenschaft und Öffentlichkeit” (SPP 1409), Münster, Deutschland.
Hefter, M. H., Renkl, A., Riess, W., Schmid, S., Fries, S., & Berthold, K. (2015, August).
Fostering skill and will of argumentative thinking through training interventions.
Presentation at the 16th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI), Limassol, Cyprus.
Renkl, A., Krense, C., Hefter, M. H., Berthold, K., & Riess, W. (2015, July). Example-based acquisition of argumentation skills: video-based or written examples? Presentation at the 8th International Cognitive Load Theory Conference (ICLTC), Fort Collins, USA.
Hefter, M. H., Renkl, A., Riess, W., Schmid, S., Fries, S., & Berthold, K. (2014, August). How to foster skill and will of argumentative thinking. Presentation at the workshop “Arguing about scientific information” of the DFG Special Priority Program “Science and the public” (SPP 1409), Münster, Germany.
Hefter, M. H., Berthold, K., Renkl, A., Riess, W., Schmid, S. & Fries, S. (2014, März). Effekte eines Trainings zur Förderung epistemologischer Überzeugungen und intellektueller Werte. Vortrag auf der 2. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Frankfurt, Deutschland.
Hefter, M. H., Berthold, K., Renkl, A., Riess, W., Schmid, S. & Fries, S. (2013, September).
Förderung argumentativen Denkens bei der Verarbeitung konfligierender Positionen.
Vortrag auf der 14. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie, Hildesheim, Deutschland.
Berthold, K. (2013, August). How to deal with fragile and conflicting evidence in school. Symposium at the 15th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI). Munich, Germany.
Hefter, M. H., Hellmann, M., Tombrink, A., Berthold, K., Renkl, A., Riess, W., Schmid, S., & Fries, S. (2013, August). How to foster the will to engage in argumentative thinking. Presentation at the 15th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI), Munich, Germany.
Bauer, J., Prenzel, M. & Berthold, K. (2013, März). Kompetenzen zur Bewertung und argumentativen Nutzung von Evidenz. Symposium auf der 1. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Kiel, Deutschland.
Hefter, M. H., Hellmann, M., Tombrink, A., Berthold, K., Renkl, A., Riess, W., Schmid, S. & Fries, S. (2013, März). Instruktionale Förderung der Bereitschaft zum argumentativen Denken beim Umgang mit konfligierenden Positionen und fragiler Evidenz. Vortrag auf der 1. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Kiel, Deutschland.
Hefter, M. H. (2012, May). Training skill and will of argumentative reasoning. Presentation at the doctoral workshop of the DFG Special Priority Program “Science and the public” (SPP 1409), Kassel, Germany.