Evidence-based Management

Based on the concept of evidence-based medicine there has been a growing interest in evidence-based management (EBM). At its core, EBM proposes management decision to be better when based on scientific evidence. This proposition, which itself is not founded on scientific evidence, will be tested in the present project. In doing so, we shall identify which types of knowledge organizations use, and how organizations perceive and evaluate scientific knowledge and empirical evidence. A second goal of the current project is identifying reasons preventing the transfer of existing knowledge into organizations, as well as discovering facilitating factors than enable recognition, processing, and use of scientific evidence. Therefore, firstly we will analyze personal, structural, and technological aspects of evidence-orientation in organizations. Secondly, we aim at confirming the concept of evidence-oriented organizational climate. Thirdly, we will focus in managers’ trust in evidence-based principles as well as their specific, domain-depended scientific knowledge. The sample will be comprised of managers and their subordinates of HR departments in the public sector.

Publications:
Dormann, C. & Dormann, T. (2010). Evidenzbasiertes Human Resource Management: Schlüssel zum
Erfolg zukunftsgerichteter Personalarbeit. Zeitschrift für Personalführung, 6, 74-81.

Conference Contributions:

Stumm S., Dormann C., & Ohlemann S. (2011). What do managers trust: Scientific evidence or their gut feeling? 15th Euro-pean Congress on Work and Organizational Psychology (EAWOP), 25.-28.5.2011, Maastricht, The Netherlands.

Stumm S. & Dormann C. (2011). Making Organizations Evidence-based: Foundations for an Organizational Climate to use Scientific Evidence in Decision-making. DFG-NSF conference: Public Understanding and Public Engagement with Science, New York.

Dormann, C. (2010). Evidence-based human resource management. Invited Talk at the Australian College of Organizational Psychologists, 1.3.2010, Adelaide, Australia.

Dormann, C. (2010). Wissenschaft und Öffentlichkeit: Das Verständnis fragiler und konfligierender Evidenz – Teil 2. Organisiertes Symposium auf dem 47. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), 26.-30.9.2010, Bremen.

Dormann, C. & Stumm, S. (2010). Evidenzbasiertes Handeln in Organisationen. Vortrag auf dem SPP Arbeitstreffen, 17.-19.11.2010, Landau.

Ohlemann, S. (2010). Wissensbasiertes Personalmanagement in der öffentlichen Verwaltung. Vortrag auf der Fachtagung Sozialrecht 2010, 17.9.2010, Berlin.

Mohr, N., Stumm, S. & Dormann, C. (2010). Evidenzbasiertes Management als Schlüssel für den Transfer zwischen Wissenschaft und unternehmerischer Praxis. 47. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), 26.-30.9.2010, Bremen.

Mohr, N., Stumm, S., & Dormann, C. (2010). Wissen ist Macht! Vorteile eines evidenzbasierten Managements. 56. Frühjahrskongress der Gesellschaft für Arbeitswissenschaft, 24.3.-26.03.2010, Darmstadt.

Stumm, S., & Mohr, N. (2010). Evidence-based management – An effective approach for public agencies? Posterpräsentation auf dem SPP Arbeitstreffen, 24.-26.2.2010, München.

Stumm, S., Mohr, N., & Dormann, C. (2010). Evidence Based Management – an effective approach for public agencies? 27th International Congress of Applied Psychology, 11.-16.7.2010, Melbourne, Australia.

Dormann, C., Kleinschmidt, H., Urbich, A., Mohr, N. & Stumm, S. (2009). Evidenzbasiertes organisationales Handeln. Personaltage Berlin, 18.-19.6.2009, Berlin.

Kleinschmidt, H., Mohr, N. & Stumm, S. (2009). Einfluss des Personalmanagements auf Ver- änderungsprozesse in der behördlichen Praxis. Fachtagung Ausländerrecht, 27.11.2009, Berlin.

Applicant
Prof. Dr. Christian Dormann
Abteilung für Arbeits-, Organisations- & Wirtschaftspsychologie
Johannes Gutenberg-Universität Mainz
Wallstraße 3
55099 Mainz
49 – (0)6131 – 39 – 39 246
cdormann@uni-mainz.de

Forschungsschwerpunkte/-interessen (englisch /deutsch)
Dienstleistungsorientierung (customer orientation);
Arbeitsbedingungen und Kundenzufriedenheit (work conditions and customer satisfaction);
Emotionsarbeit und kundenbezogene Stressoren (emotion work and customer-related stressors);
Längsschnittforschung (longitudinal research);
evidence-based management

website

Staff 1

Nina Mohr
Wallstraße 3
55099 Mainz
49 – (0)6131 – 39 – 39 248 (Sekretariat)
Nina.Mohr@gmx.de

Forschungsschwerpunkte/-interessen (englisch /deutsch)
Kundenorientierte Führung im Dienstleistungssektor (customer-oriented Leadership in the service sector);
persönliche und organisationale Dienstleistungsorientierung (personal and organizational service orientation);
transformationale und transaktionale Führung im Dienstleistungssektor (transformational and transactional leadership in the service sector)
website

Staff 2
Sebastian Stumm
Wallstraße 3
55099 Mainz
49 – (0)6131 – 39 – 39 248 (Sekretariat)
Stumm1@web.de

Forschungsschwerpunkte/-interessen (englisch /deutsch)
Selbstregulation & Selbstregulationsstärke (self-regulation & strength of self-regulation),
job performance (job performance),
Personalauswahl” (personnel selection)

website

Cooperation partner

Kommunales Bildungswerk e.V. (KBW e.V.)
Gürtelstraße 29a
3010247 Berlin

Regionalbüro Rhein-Main:
Weberstr. 52
60318 Frankfurt am Main
03 (0) 293350-39
Leiter des KBW e.V.
Dr. A. Urbich (urbich@kbw.de)
website

Cooperation partner

Helmut Kleinschmidt
Hochschule für Wirtschaft und Recht
Alt-Friedrichsfelde 60
D-10315 Berlin
49-(0) 30 – 9021-4423 (4432)
helmut.kleinschmidt@hwr-berlin.de

Forschungsschwerpunkte/-interessen (englisch /deutsch)
Einsatz- und Sicherheitsmanagement (operation & safety management),
Führung und Veränderungsmanagement in der öffentlichen Verwaltung (Leadership and change management in public administration),
evidence-based management

website


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