Koordinationsprojekt

Publikationen:

Bromme, R. & Beelmann, A. (2016). Transfer entails communication: The Public understanding of (social) science as a stage and a play for implementing evidence based prevention knowledge and programs. Prevention Science. doi: 10.1007/s11121-016-0686-8 (Online-first)

Bromme, R., Kienhues, D., & Stadtler, M. (2016). Die kognitive Arbeitsteilung als Herausforderung der Forschung zu epistemischen Überzeugungen. In A.-K. Mayer & T. Rosman (Hrsg.), Denken über Wissen und Wissenschaft. Epistemologische Überzeugungen als Gegenstand psychologischer Forschung (S. 25-38). Lengerich: Pabst Science Publishers.

Bromme, R., Prenzel, M., & Jaeger, M. (2016). Empirische Bildungsforschung und evidenzbasierte Bildungspolitik: Zum Zusammenhang von Wissenschaftskommunikation und Evidenzbasierung in der Bildungsforschung. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 19(1), 129-146. DOI: 10.1007/s11618-016-0703-5.

Bromme, R. (2016). Mehr Forschung, bitte. Die Kommunikation wissenschaftlicher Inhalte findet auf vielen Kanälen statt. Woran es bislang mangelt, sind empirisch fundierte Erkenntnisse darüber, was auf diesem Feld überhaupt möglich und sinnvoll ist. Drei strategische Vorschläge. DUZ Magazin, (7), 20-21.

Kienhues, D. (2016). Heute hier, morgen dort:  Die kurzfristige Beinflussbarkeit epistemischer Kognition. In A.-K. Mayer & T. Rosman (Hrsg.), (2016). Denken über Wissen und Wissenschaft. Epistemologische Überzeugungen als Gegenstand psychologischer Forschung (S. 157-172). Lengerich: Pabst Science Publishers.

Kienhues, D., Ferguson, L. E. & Stahl, E. (2016). Diverging information and epistemic change. In J. Greene, W. Sandoval, & I. Braten (Eds.). Handbook of Epistemic Cognition (pp. 318-330). New York: Routledge.

Bromme, R. & Kienhues, D. (2014). Wissenschaftsverständnis und Wissenschaftskommunikation. In T. Seidel & A. Krapp (Hsg.). Pädagogische Psychologie  (6. Auflage) (S. 35-61). Weinheim: Beltz (im Druck, erscheint September 2014).

Bromme, R.  & Prenzel, M., (Hrsg.) (2014). Von der Forschung zur evidenzbasierten Entscheidung: Die Darstellung und das öffentliche Verständnis der empirischen Bildungsforschung. Sonderheft 27 der Zeitschrift für Erziehungswissenschaft. Wiesbaden: VS Springer

Bromme, R. & Kienhues, D. (2013). Wissenschaftskommunikation. In M. A. Wirtz (Hrsg.). Dorsch – Lexikon der Psychologie (16. Aufl., S. 1674). Bern: Verlag Hans Huber.

Bromme, R. & Kienhues, D. (2013). Allgemeinbildung. In M. A. Wirtz (Hrsg.). Dorsch – Lexikon der Psychologie (16. Aufl., S. 124). Bern: Verlag Hans Huber.

Kienhues, D. (2013). Epistemic Beliefs. Oxford Bibliographies (Education section). Ed. L.H. Meyer. New York: Oxford University Press.

Bromme, R. & Kienhues, D. (2012). Rezeption von Wissenschaft – mit besonderem Fokus auf Bio- und Gentechnologie und konfligierende Evidenz. In Marc-Denis Weitze, Alfred Pühler, Wolfgang M. Heckl, Bernd Müller-Röber, Ortwin Renn, Peter Weingart & Günther Wess (Hrsg.). Biotechnologie-Kommunikation. Kontroversen, Analysen, Aktivitäten (acatech DISKUSSION) (S. 303- 348). Heidelberg: Springer.

Kienhues, D. & Bromme, R. (2012). Exploring laypeople’s epistemic beliefs about medicine – a factor-analytic survey study. BMC Public Health, 12, 759. doi:10.1186/1471-2458-12-759.

Kienhues, D., & Bromme, R. (2012). General literacy in a digital world. In Norbert M. Seel (Ed.). Encyclopedia of the Sciences of Learning (Vol. 3, pp. 1346-1349). New York: Springer.

Kienhues, D. & Bromme, R. (2011). Beliefs about abilities and epistemic beliefs – Aspects of cognitive flexibility in information rich environments. In J. Elen, E. Stahl, R. Bromme & G. Clarebout (Eds.), Links between beliefs and cognitive flexibility: lessons learned (pp. 105-124). New York: Springer.

Kienhues, D., Stadtler, M. & Bromme, R. (2011). Dealing with conflicting or consistent medical information on the Web: When expert information breeds laypersons’ doubts about experts. Learning and Instruction, 21, 193-204. doi:10.1016/j.learninstruc.2010.02.004.

Bromme, R., Kienhues, D., & Porsch, T. (2010). Who knows what and who can we believe? Epistemological beliefs are beliefs about knowledge (mostly) attained from others. In L. D. Bendixen & F. C. Feucht (Eds.), Personal Epistemology in the Classroom: Theory, Research, and Implications for Practice (pp. 163-193). Cambridge: Cambridge University Press.

Kongressbeiträge:

Hendriks, F., Kienhues, D., Bromme, R. (akzeptiert). Können Replikationen die Glaubwürdigkeit von Forschungsergebnissen und die Vertrauenswürdigkeit von Forschern beeinflussen? Beitrag wird präsentiert auf der 1. Jahrestagung der Fachgruppe „Wissenschaftskommunikation“ der DGPuK, Landau, Deutschland.

Hendriks, F., Kienhues, D. & Bromme, R. (accepted). How Scientific Literacy Benefits Laypeople’s Persuasiveness Judgments About Scientific Evidence. Paper to be presented at the 7th Biennal Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction, Tampere, Finland.

Hendriks, F. & Rinehart R. W. (accepted). Dealing with Health Information: Evaluation of Scientific Evidence and Expert Sources. Symposium organized at the 7th Biennal Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction, Tampere, Finland.

Bromme, R. (2016, September). Gewißheit und Skepsis: Vertrauen in (der) Wissenschaft. Vortrag bei der Kollegtagung 2016 ‚Vertrauen und Mißtrauen in einer digitalisierten Welt – disziplinäre Zugänge‘ des DFG Graduiertenkollegs ‚Vertrauen und Kommunikation in einer digitalisierten Welt‘, Münster.

Bromme, R. (2016, September). How could we know what is true when even scientists disagree: Deep disagreements and the public understanding of science. Paper presented at the international conference ‚Psychological perspectives on deep disagreements‘, Kiel University, Kiel.

Bromme, R. (2016, September). Verstehen und Vertrauen: Wissenschaftskommunikation als Thema der Psychologie in Forschung und Lehre. Positionsreferat auf dem 50. Kongreß der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Leipzig.

Bromme, R. (2016, Juli) Nur was man kennt, kann man gebrauchen: Zum Zusammenhang  zwischen ‚evidence based practice‘ und Wissenschaftskommunikation zu Bildungsfragen. Vortrag im Rahmen der Beltgens Gartengespräche des Instituts für Bildungsmonitoring und Qualitätsentwicklung (IFBQ)  der Hansestadt Hamburg.

Bromme, R. (2016, Juli). Zur Psychologie des Bürgerverständnisses von Naturwissenschaft. Vortrag bei der Abschlußtagung   ‚Wissenschaft – Medien – Öffentlichkeit. Wissenstransfer und seine Herausforderungen‘ des  BMBF Verbundprojekts ELSA Wissenstransfer:  Die tiefe Hirnstimulation – Rekonstruktion des Wissenstransfers von der scientific community in die Öffentlichkeit.

Bromme, R. (2016, Februar). Über Wissenschaft sprechen und dabei etwas über sich selbst erfahren: Zum Zusammenhang von Wissenschaft und Wissenschaftskommunikation. Vortrag in der Medienschulung „Einführung in die Wissenschaftskommunikation“ des Exzellenzclusters „Religion und Politik“ an der Universität Münster, Münster.

Bromme, R. (2016, March). What to believe and whom to trust? A psychological perspective on the Public Understanding of Science and the Humanities. Vortrag bei der Tagung „Museen – Orte des Authentischen?“ des Forschungsverbundes „Authentizität“ der Leibniz Gemeinschaft.

Bromme, R. (2016, Mai). Hab‘ ich im Internet gelesen oder Wissenschaft für Alle? Zur Psychologie des informellen Lernens. Vortrag bei dem Bundestreffen 2016 der Christlich Akademischen Vereinigung (CAV), Osnabrück.

Bromme, R. (2016, Mai). Zum Umgang mit dem Zustand der Welt – Beiträge von Bildung und Ausbildung. Vortrag beim Workshop Bildung und Ausbildung: Realitär und Vision der ARGE BILDUNG UND AUSBILDUNG der Österreichischen Forschungsgemeinschaft, Wien.

Bromme, R. (2016, Juni). Hab‘ ich im Internet gelesen. Zur Psychologie des Wissenschaftsverständnisses der Öffentlichkeit. Skyline Lecture der School of Education, TU München, München.

Hendriks, F., Kienhues, D., Bromme, R. (2016, September). Replications matter! The effect of replications on laypersons‘ trust in researchers and in their research. Paper presented at the 50. Congress of the German Psychological Society (DGPs), Leipzig, Germany.

Kienhues, D., Thomm, E. & Bromme, R. (July, 2016). How Multiple Layers of Specificity Influence Reasoning in Science Argument Evaluation.  Workshop ‚Interplay of Domain-Specific and Domain- General Aspects of Scientific Reasoning and Argumentation Skills. Center for Advanced Studies, Ludwig-Maximilians- Universität München, München.

Kienhues, D., Tichelbäcker, L. & Bromme, R. (2016, März). Widersprüchliche Wissenschaft?! Der Einfluss von zwei Darstellungsfaktoren auf den Umgang von Schülern mit wissenschaftlichen Konflikten. Vortrag präsentiert bei der vierten Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Berlin.

Bromme, R., (2015, January). What to believe, whom to believe? How laypersons cope with science based expert knowledge which is (partly) beyond their understanding. Invited lecture at the Symposium The Philosophy of Expertise: What is Expertise? University of Münster, Department of Philosophy.

Bromme, R. (2015, März). Unsicherheit und Grenzen des Wissenschaftsverständnisses der Öffentlichkeit: Wer ist worüber unsicher?  Vortrag auf der Tagung „Unsicherheit als Herausforderung für die Wissenschaft – natur-, geistes-und sozialwissenschaftliche Perspektiven“, TU Darmstadt.

Bromme, R. (2015, April). Bounded understanding and informed trust: How laypersons cope with science based expert knowledge. Invited lecture at the University of Haifa, Israel.

Bromme, R. (2015, Mai). Wissenschaftliche Konflikte und Informiertes Vertrauen: Wie kann man als Bürger mit widersprüchlicher wissenschaftlicher Evidenz umgehen? Vortrag in der Ringvorlesung Wissenschaftskommunikation des Karslruher Instituts für Technologie (KIT), Karlsruhe.

Bromme, R. (2015, June). Travelling from lab studies to surveys: A round trip, please! Contribution to the international workshop “Innovations and Advances in Survey-Based Research on Public Attitudes towards Science”at Castle Rauischholzhausen, Germany.

Bromme, R. (2015, November). Verstehen und Vertrauen: Zur Psychologie der Wissenschaftskommunikation. Eingeladener Vortrag bei der ‚Lernwerkstatt Technikkommunikation‘ von Wissenschaft im Dialog und Acatech, Deutsches Museum, München.

Kienhues, D. (2015, June). Epistemic cognition and its role for understanding challenges to public understanding of science. Contribution to the international workshop “Innovations and Advances in Survey-Based Research on Public Attitudes towards Science” at Castle Rauischholzhausen, Germany.

Kienhues, D. (2015, Juni).  Beinflussbarkeit epistemischer Überzeugungen und theoretische Ableitungen zur Stabilität und Kontextualität des Konstrukts. Eingeladener Vortrag beim ZPID-Symposium “Epistemologische Überzeugungen”, Trier.

Kienhues, D. & Barzilai, S (2015, August). Epistemic practices of dealing with conflicting information: extending current theories. Symposium organized at the 16th Biennal Conference for Research on Learning and Instruction, Limassol, Cyprus.

Kienhues, D., Tichelbäcker, L. & Bromme, R. (2015, January). Tears as a chemical or a psychological topic for science communication: The impact of knowledge domain and personalization on the public understanding of science conflicts. Paper presented at the Workshop „Motivated Science Reception“ of the DFG Priority Program “Science and the General Public”, Annweiler, Germany.

Kienhues, D., Tichelbaecker, L., & Bromme, R. (2015, August). How people deal with conflicts in science: The role of subject area and personalization of science. Paper presented at the 16th Biennal Conference for Research on Learning and Instruction, Limassol, Cyprus.

Tichelbäcker, L., Kienhues, D. & Bromme, R. (2015, September). Wie Schüler mit Konflikten in der Wissenschaft umgehen: Die Rolle der Wissenschaftsdisziplin und personalisierten Darstellung der Wissenschaft. Vortrag auf der 15. Fachtgruppentagung Pädagogische Psychologie (PAEPS).

Bromme, R. (2014, Februar). How to (Re)build Informed Trust in Science? Insights From Social Sciences. Symposium, organized at the Annual Conference of the American Association for the Advancement of Science, (AAAS) Chicago.

Bromme, R. (2014, Februar). Personal resources for the evolvement of informed trust in Science. Paper presented within the above mentioned Symposium.

Bromme, R. (2014, November). Wissen und/oder Vertrauen. Was gehört eigentlich zum „Wissenschaftsverständnis der Öffentlichkeit“ (Public Understanding of Science)?  Keynote bei der Tagung „Sehen, Denken, Lernen in Museen. Empirische Bildungsforschung an informellen Lernorten“. Deutsches Museum, München.

Bromme, R. (2014, Dezember). „Wissenschaft und Öffentlichkeit“ als Teil der Masterausbildung am Beispiel des Fachs Psychologie. Vortrag bei der 7. Tagung des „Forums Wissenschaftskommunikation“ in Potsdam. Ein Bericht dazu findet sich in dem Blog zur Wissenschaftskommunikation des Wissenschaftsjournalisten Reiner Korbmann.

Kienhues, D. (2014, Dezember). Streit in der Wissenschaft? (Forschungsprogramm und) Studien zum Umgang von Laien mit wissenschaftlichen Kontroversen. Vortrag gehalten beim 7. Forum Wissenschaftskommunikation in Potsdam.

Kienhues, D. (2014, August). Stumbling blocks to a public understanding (and acceptance) of science: A psychological perspective. Invited Keynote presentation at the Summer School “Biotransformations 2014”, Bad Herrenalb, Germany.

Kienhues, D. & Bromme, R. (2014, September). Wissenschaftsrezeption und die Kommunikation konfligierender Evidenz. Arbeitsgruppe auf dem 49. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Bochum.

Kienhues, D. & Bromme, R. (2014, June). How induced motivational orientations impact dealing with conflicting scientific information. Poster presented at the International Conference on Motivation. Helsinki, Finland.

Barzilai, S. & Kienhues, D. (2013, August). Dealing with (socio-)scientific controversies: epistemic, motivational, and cognitive dimensions. Symposium organized at the 15th Biennal Conference for Research on Learning and Instruction (EARLI), Munich, Germany.

Bromme, R. (2013, Dezember). What to believe, whom to believe? How laypersons cope with science based expert knowledge which is (partly) beyond their understanding. Invited key lecture. Meeting of the Psychological Society of Northern Greece, Thessaloniki.

Bromme, R. (August 2013). Comments on the Symposium:  Interactive instruction: Why it is effective and how it may be improved. (Invited Discussant). 15th Biennal Conference for Research on Learning and Instruction (EARLI), Munich, Germany.

Bromme, R. (2013, Februar). The knowledge base of participation: How do laypersons cope with science based expert knowledge which is (partly) beyond their understanding. Invited lecture at the School of Education, Rutgers University, New Jersey, USA.

Bromme, R., & Chinn, C. (2013, August). Source evaluation and trust: Real matters in a virtual world. Symposium organized at the 15th Biennal Conference for Research on Learning and Instruction (EARLI), Munich, Germany.

Kienhues, D. & Bromme, R. (2013 August). How induced motivational states impact dealing with conflicting scientific information. Paper to be presented at the 15th Biennal Conference for Research on Learning and Instruction (EARLI), Munich, Germany.

Bromme, R. & Kienhues, D. (2012, April). Understanding the preliminary nature of scientific evidence: Rationale of the research program. Paper presented at the 12th International Public Communication of Science and Technology Conference (PCST), Florence, Italy.

Kienhues, D. (2012, April). Understanding the public understanding of science: A German research program. Session organized for the 12th International Public Communication of Science and Technology Conference (PCST), Florence, Italy.

Kienhues, D. & Bromme, R. (2012, April). Some like it hot: How emotions tinge laypeople’s understanding of scientific controversies. Paper presented at the Annual Conference of the American Educational Research Association (AERA), Vancouver, Canada.

Kienhues, D. & Bromme, R. (2012, April). Communicating uncertainty in scientific information: The impact of affect-laden discourse. Paper presented at the 12th International Public Communication of Science and Technology Conference (PCST), Florence, Italy.

Kienhues, D. & Bromme, R. (2012, September). The impact of differently affect-laden scientific discourse on recipients’ epistemic assumptions and trustworthiness evaluations. Paper presented at the 5th Biennial Meeting of the EARLI Special Interest Group 16 Metacognition, Milan, Italy.

Kienhues, D. & Bromme, R. (2012, September). Beeinflussen Informationen über Emotionen von Wissenschaftlern, die in eine wissenschaftliche Kontoverse involviert sind, das Laienverständnis solcher Kontroversen? – Drei Studien im Kurzüberblick
(eingereichter Titel: How information about the emotional status of scientists involved in a scientific controversy tinges laypeople’s understanding of scientific controversies). Vortrag auf dem 48. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Bielefeld.

Kienhues, D. & Bromme, R. (2012, November). Inducing different motivational states for dealing with conflicting information: its impact on emotional appraisal and information seeking . Paper presented at the workshop “The Internet as a Source of Science Information – Modeling Processes of Information Selection, Comprehension and Persuasion”, Mülheim a.d. Ruhr, Germany.

Kienhues, D. & Bromme, R. (2011, Oktober). Rezeption von Wissenschaft – Eine psychologische Perspektive. Vortrag auf Einladung der Deutschen Akademie der Technikwissenschaften beim 2. Workshop “Kommunikation Neuer Technologien – Biotechnologie”, Andechs.

Kienhues, D. & Bromme, R. (2011, September). Die Wahrheit wird im Streit geboren? Die Wirkung unterschiedlicher Darstellungen einer wissenschaftlichen Kontroverse auf epistemische Überzeugungen und Vertrauen in Experten. Vortrag auf der 13. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie der DGPs, Erfurt.

Kienhues, D. & Bromme, R. (2011, August). Better thin harmony than thick dispute? On different ways to communicate scientific controversies. Paper presented at the 14th Biennal Conference for Research on Learning and Instruction (EARLI), Exeter, United Kingdom.

Kienhues, D. & Bromme, R. (2011, August). Readers’ ability attributions in dealing with scientific Internet information. Paper presented at the 14th Biennal Conference for Research on Learning and Instruction (EARLI), Exeter, United Kingdom.

Kienhues, D. & Bromme, R. (2011, July). Some like it hot? On the role of affect in Kienhues, D. & Bromme, R. (2011, July). Some like it hot? On the role of affect in communicating and elaborating scientific controversies. Paper presented at the DFG and NSF funded conference “Public Understanding and Public Engagement with Science”, New York City, USA.

Kienhues, D. & Bromme, R. (2010, Dezember). “Wissenschaft und Öffentlichkeit”- Vorstellung eines interdisziplinären Forschungsprogramms. Vortrag gehalten beim 3. Forum Wissenschaftskommunikation, Mannheim.

Bromme, R. & Kienhues, D. (2010, September). “Wissenschaft und Öffentlichkeit: Das Verständnis fragiler und konfligierender Evidenz – Teil 1″. Arbeitsgruppe organisiert für den 47. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Bremen, Deutschland.

Kienhues, D. & Bromme, R. (2010, September). Wie Experten-Information die Zweifel von Laien an Experten schüren kann: Der Einfluss konsistenter und konfligierender Internet-Information auf epistemische Überzeugungen. Vortrag gehalten auf der 74. Tagung der Arbeitsgemeinschaft Empirische Pädagogische Forschung (AEPF), Jena.

Bromme, R. & Kienhues, D. (2010, July). Science and the General Public: Understanding Fragile and Conflicting Scientific Evidence – A Research Program funded by the German Science Foundation (DFG). 5th Annual Science and the Public Conference, London, United Kingdom.

Kienhues, D. & Bromme, R. (2010, July). Laypeople’s epistemic beliefs about medical information: Why they count and how they can be assessed. Paper presented at the 5th Annual Science and the Public Conference , London, United Kingdom.

Kienhues, D. & Bromme, R. (2010, May). How people deal with conflicting information on the Internet: an analysis focusing on (meta-)cognition, personal epistemology, and personal ability. Paper presented at the 4th Biennial Meeting of the EARLI Special Interest Group 16 Metacognition, Münster, Germany.

Bendixen, L., Schraw, G., Olafson, L., Kienhues, D., & Feucht, F. (2009, November). Informed citizenship and the role of personal epistemology: A working session. Breakout session organized for the 3rd conference of the Southwest Consortium for Innovative Psychology in Education (SCIPIE), Las Vegas, USA.

Kienhues, D., & Bromme, R. (2009, November). Epistemological beliefs and general education: Preparing students for life. Presentation within the breakout session on “Informed citizenship and the role of personal epistemology: a working session” at the 3rd conference of the Southwest Consortium for Innovative Psychology in Education (SCIPIE), Las Vegas, USA.

Kienhues, D., & Bromme, R. (2009, November). Investigating personal epistemology and personal ability in dealing with medical information on the Internet. Poster presented at the 3rd conference of the Southwest Consortium for Innovative Psychology in Education (SCIPIE), Las Vegas, USA.

Stahl, E., & Kienhues, D. (2009, November). Media, culture, and epistemological beliefs. Breakout session organized for the 3rd conference of the Southwest Consortium for Innovative Psychology in Education (SCIPIE), Las Vegas, USA.

Kienhues, D., & Bromme, R. (2009, August). Characteristics of the informed and responsible patient: Developing and testing a scale to measure laypeople’s medicine-specific epistemic beliefs. Paper presented at the 13th Biennal Conference for Research on Learning and Instruction (EARLI), Amsterdam, the Netherlands.


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